הדוח השנתי של קרן הפנסיה – בואי נעשה את זה יחד!

הדוח השנתי של קרן הפנסיה – בואי נעשה את זה יחד!

השנה אנחנו עושות את זה ביחד! מוכנות? יאללה! יצאנו לדרך:
אז הדבר הראשון שכדאי לדעת שהדוח המלא על כל פרטיו וחלקיו נמצא כל הזמן באזור האישי באתר של כל חברת ביטוח או בית השקעות. הכניסה לאזור האישי יכולה להיות באמצעות קוד זמני לנייד בכל כניסה- פשוט וקל! אתן תמיד יכולות לחזור ולעיין בו.
ועכשיו לדוח עצמו:
הדוח בנוי מטבלאות לפי נושאים:
טבלה א' -תשלומים צפויים מקרן הפנסיה
 זוהי הטבלה החשובה ביותר בדוח. היא תגלה לכן כמה מה גובה הקצבה שלכן בכל אחד ממצבי החיים הבאים- פטירה (קצבת שארים. ממה יחיו מי שנשארו אחריכן- אלמן- קצבה לכל ימי חייו. יתומים עד גיל 21), נכות (מקרה של איבוד היכולת לעבוד באופן זמני או קבוע) וזקנה (הקצבה שממנה נחיה החל ממועד הפרישה). חשוב! הנתון של קצבת הזקנה הצפויה מבוסס על הצבירה הקיימת בקרן הפנסיה והיא לא מביאה בחשבון הפקדות עתידיות.
הטבלה הזו מאפשרת לעשות סוג של בדק בית ולבדוק האם קצבת הנכות או השאירים מספיקות לצרכינו וצרכי משפחתנו ובמידה ולא, שווה לשקול הוספת ביטוחים נוספים מחוץ לקרן הפנסיה.
גם את הנתון של קצבת הזקנה הצפויה חשוב לבחון! בכל גיל! אנחנו כבר יודעות שסטטיסטית אנחנו נגיע לגיל הפרישה עם קצת יותר משליש מהשכר השוטף שלנו… את המצב העגום הזה כדאי להכיר ולטפל בו! ככל שנטפל בצמצום הפערים מוקדם יותר, כך יש לנו סיכוי גבוה יותר להגיע למצב הרצוי. הצעד הראשון הוא תמיד מודעות ויש מה לעשות בנדון!
טבלה ב' – תנועות בקרן הפנסיה
החלק הזה יצריך מכן מאמץ של דקה. פה מופיעה יתרת הכספים שהיו בקופה בתחילת השנה. הנתון הזה אמור להיות זהה ליתרת הכספים בסוף שנה כפי שדווחו בדוח של השנה הקודמת. כדאי להעלות את הדוח משנה שעברה ולהשוות בין שני הנתונים הללו.
טבלה ג' – אחוז דמי ניהול
או! סוף סוף הגענו לחלק שכולנו אוהבים להשוות ולהתמקח לגביו!
פה כדאי לבדוק שדמי הניהול שמצוינים בדוח הם אכן דמי הניהול שסוכמו איתכן במסגרת הסכם אישי, הטבת סוכן או הסדר מטעם המעסיק. עוד חלק חשוב בטבלה הזו היא "מדד הפראירית" 😊 ליד טבלת דמי הניהול תוכלי לראות את דמי הניהול הממוצעים שכלל העמיתים משלמים בפועל בקרן. כך תוכלי לבדוק מה מצבך ביחס לממוצע, ואם את משלמת דמי ניהול גבוהים יחסית, לדרוש תיקון. רק חשוב להבין שדמי הניהול הם, בין היתר, פונקציה של צבירה וככל שהצבירה גבוהה יותר, דמי הניהול נמוכים יותר.
טבלה ד' – מסלולי השקעה ותשואות
כל מי שפוגשת אותי באופן אישי, מכירה את האג'נדה שלי בנושא מסלולי ההשקעות. ומי שעוד לא, במשפט אחד- המסלול הכללי, מסלול ברירת המחדל או המסלול תלוי גיל הוא לא בהכרח המסלול המתאים לך! כל כך הרבה נתונים חשוב לקחת בחשבון כשבוחרים מסלול השקעות- בת כמה את, מהי העדפת הסיכון שלך, מהם הכנסים הפיננסיים הנוספים שלך ובאילו מסלולי השקעות הם מנוהלים ועוד.
אז ההמלצה שלי בחלק הזה היא קודם כל דעי באיזה מסלול את נמצאת ומהי התשואה הממוצעת שהמסלול הזה מניב עבורך. לא להיבהל מתשואות שליליות של שנה ספציפית! יש שנים רעות… מי כמונו יודעות אחרי השנה שעברה עלינו.. את נושא ההשקעות צריך לבחון לאורך זמן.  שנית- הרימי טלפון לסוכנת שלך. בקשי ממנה לבחון יחד את התאמת המסלול עבורך. חברות! אל נא תקלנה ראש בהחלטה הזו! היא יכולה להשפיע באופן דרמטי (לא פחות מכך!) על מצבך בגיל הפרישה.
שלישית- זו הזדמנות לבחון את ביצועי הקופה שלך מול גופים מתחרים. גם את זה כדאי לעשות במסגרת הפגישה השנתית שלך עם הסוכנת שלך. לא אומרת שזה הקריטריון היחיד שאותו צריך לקחת בחשבון כשבוחרים גוף מוסדי, אבל זה בהחלט חלק מהשיקולים.
טבלה ה' – פירוט הפקדות לקרן הפנסיה
הטבלה משקפת את ההפקדות שנעשו בשנה הזו לקופה. גם החלק הזה ידרוש מכן כמה דקות של מאמץ. פה חשוב לוודא שקיימות הפקדות רציפות לאורך כל חודשי העבודה שלכן ושאלו אותם נתונים שרשומים בתלושי השכר או אותן ההפקדות שבצעתן כעצמאיות.
אני מפצירה בכן לא לסמוך לא על המעסיק ולא על חברת הביטוח. תבדקו! טעויות נעשות! לא בזדון ולא מתוך כוונה רעה. פשוט כי כולנו בני אדם ואם נעשתה טעות, יש דרך לתקן ולהשלים.
זהו! זה כל מה שאת צריכות לעשות ולדעת ברמה הבסיסית של בדיקת הדוח.
ועכשיו אתן יכולות לאכסן את הדוח עד לשנה הבאה…